اینورتر چیست؟چه کاربردهایی دارد؟انواع اینورتر؟
اینورتر چیست؟چه کاربردهایی دارد؟انواع اینورتر؟

اینورتر چیست؟

یک اینورتر فرکانس برق عرضه شده به موتور AC را برای کنترل سرعت چرخش موتور کنترل می کند.

بدون اینورتر، موتور AC به محض روشن شدن منبع تغذیه با سرعت کامل کار می کند. شما نمی توانید سرعت را کنترل کنید، و برنامه های کاربردی برای موتور محدود می شود. استفاده از یک اینورتر برای تنظیم سرعت و شتاب یک موتور AC، دامنه کاربردهای موتور را در مقایسه با موتورهایی که با سرعت ثابت کار می کند، افزایش می دهد. سرعت موتور معمولاً با تعداد دور در دقیقه (rpm) اندازه گیری می شود. نرخ شتاب به عنوان تغییر سرعت در یک دوره زمانی مشخص داده می شود.

 

امکانات

فرکانس و ولتاژ برق متناوب را آزادانه تنظیم و تغییر دهید

یک اینورتر از این ویژگی برای کنترل آزادانه سرعت و گشتاور موتور استفاده می کند

 

 

این نوع کنترل که در آن فرکانس و ولتاژ آزادانه تنظیم می شود، مدولاسیون عرض پالس یا PWM نامیده می شود. اینورتر ابتدا برق AC ورودی را به برق DC تبدیل می کند و دوباره با استفاده از کنترل PWM برق AC را از برق DC تبدیل شده ایجاد می کند. اینورتر یک ولتاژ پالسی تولید می کند و پالس ها توسط سیم پیچ موتور صاف می شوند تا جریان موج سینوسی برای کنترل سرعت و گشتاور موتور به سمت موتور جریان یابد.

 

 

ولتاژ خروجی از اینورتر به صورت پالسی است.

پالس ها توسط سیم پیچ موتور صاف می شوند و جریان موج سینوسی جریان می یابد. در نتیجه، خروجی یک اینورتر همه منظوره نمی تواند برای تجهیزاتی غیر از موتورها استفاده شود.

 

حالت های کنترل

کنترل V/F

کنترل V/f روشی برای کنترل موتور با تامین جریان خاصی به سیم پیچ برای خروجی یک گشتاور خاص است.

بنابراین، ولتاژ و فرکانس در یک رابطه متناسب هستند. این ویژگی V/f نامیده می شود.

 

 

کنترل برداری

کنترل برداری برای تصحیح شکل موج خروجی با توجه به ولتاژ و جریان خروجی از اینورتر به موتور القایی استفاده می شود. سرعت موتور و گشتاور خروجی از ولتاژ و جریان خروجی برای کنترل آنها تخمین زده می شود.

اگرچه موتورهای القایی دارای ویژگی های ناپایدار هستند، استفاده از کنترل بردار ویژگی های پایداری را ایجاد می کند که در آن سرعت واقعی می تواند از فرکانس مرجع مانند سروموتور پیروی کند.

عمدتاً دو نوع کنترل برداری زیر وجود دارد.

 

کنترل برداری بدون سنسور

بدون حسگر به این معنی است که هیچ بازخوردی از رمزگذار وجود ندارد.

اگرچه سیگنال بازخوردی از سنسور وجود ندارد، جریان و ولتاژ خروجی از اینورتر به موتور برای اصلاح شکل موج خروجی استفاده می‌شود. این امکان کنترل سرعت بهتر را فراهم می کند.

 

کنترل برداری با بازخورد انکودر

برخلاف کنترل برداری بدون حسگر، کنترل با استفاده از بازخورد از یک رمزگذار انجام می شود.

رمزگذار را مولد پالس نیز می نامند و به این نوع کنترل، کنترل برداری با PG نیز می گویند.

 

 

با این روش، اینورتر بر ولتاژ خروجی، جریان خروجی و بازخورد رمزگذار از موتور نظارت می کند. بازخورد رمزگذار برای تنظیم شکل موج خروجی برای انجام کنترل دقیق سرعت استفاده می شود.

 

موتورهای قابل اجرا

اینورترهای Mega Drive می توانند موتورهای القایی را کنترل کنند. Mega Drive همچنین اینورترهایی را ارائه می دهد که می توانند موتورهای سنکرون را کنترل کنند.

 

 

 

از آنجایی که موتورهای القایی را می توان برای دستیابی به کنترل سرعت ساده با هزینه نسبتا کم استفاده کرد، در بسیاری از کاربردها استفاده می شود. آنها را می توان فقط با اتصال منبع تغذیه AC کار کرد، بنابراین نصب بسیار آسان است. به طور کلی، یک فن خنک کننده به پشت متصل می شود تا به دفع گرمای تولید شده توسط موتور کمک کند.

 

تقویت گشتاور (تقویت گشتاور)

در محدوده فرکانس پایین، افت ولتاژ تاثیر زیادی دارد و باعث کاهش گشتاور موتور می شود. برای جبران این، تنظیماتی برای خروجی یک ولتاژ بالا در فرکانس مورد نیاز انجام می شود. این عملکرد تقویت گشتاور یا جبران گشتاور نامیده می شود. دو گزینه افزایش گشتاور در دسترس است: تنظیم گشتاور دستی و تنظیم گشتاور خودکار.

 

تشخیص اضافه بار اینورتر

دو نوع اضافه بار با اینورتر وجود دارد: اضافه بار اینورتر و اضافه بار موتور. تشخیص اضافه بار برای محافظت از اینورتر و موتور در برابر سوختن انجام می شود.

 

تشخیص اضافه ولتاژ اینورتر و عملکرد ترمز

هنگامی که یک موتور کاهش می یابد، یا زمانی که بار کاهش می یابد، موتور به عنوان یک ژنراتور برای بازگرداندن انرژی به اینورتر عمل می کند. این پدیده به عنوان بازسازی شناخته می شود.

اگر انرژی احیا کننده بیش از حد بزرگ باشد که در اینورتر ذخیره نشود، باعث اضافه ولتاژ می شود.

پردازش احیا کننده از مدارهای ترمز تعبیه شده در اینورتر برای تبدیل انرژی بازسازی شده به گرما از طریق مقاومت ها استفاده می کند و از اضافه ولتاژ جلوگیری می کند.

 

#برق

#برق_صنعتی

#آدلیم_توان

#آدلیم_توان_اوراسیا

#الکتروموتور

#تابلوبرق

#تابلو_برق

#تابلو_برق_صنعتی

#تابلوبرق_صنعتی

#حامد_آقائی

#مهندس_حامد_آقائی

#تخته_کلم

#اینورتر

#درایور

#اینورتر_درایور

#تاسیات

#تاسیسات_برقی

#اتوماسیون

#اینترنت_اشیا

#inverter

#inverter_driver

#اینورتر

#اینورتر_درایور

.

لینک های مفید
راه های ارتباطی

شماره تماس :‌09938064687

ایمیل : info@adlimtavan.com

آدرس : تبریز ، چهارراه خطیب ، خیابان ورزش ، مرکز رشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

درباره شرکت آدلیم توان اوراسیا

شرکت آدلیم توان اوراسیا ( آتا ) با شماره ثبت 48134 با مسئولیت محدود از سال 1397 فعالیت خود را در عرصه صنعت برق ، الکترونیک ، اتوماسیون صنعتی و تابلوبرق های صنعتی آغاز نموده است.