تابلوبرق صنعتی
تابلوبرق صنعتی

تابلو برق صنعتی چیست؟

 

تابلو برق را می توان به تجهیزاتی متشکل از ترکیبی از یک یا چند وسیله حفاظتی یا سوئیچینگ، با هر وسیله کنترل، اندازه گیری، سیگنالینگ، حفاظت، تنظیم و ... که به طور کامل تحت مسئولیت سازنده  مونتاژ شده است تعریف کرد.جنس تابلو برق می­تواند فلزی یا پلاستیکی باشد.

 

 

انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

 

تابلوبرق فشار ضعیف (LV) : زیر یک کیلوولت

تجهیزات داخل تابلو فشار ضعیف عبارت است از : فیوز ها ، کنتاکتورها ، شستی ها ، ترمینال ها و ...

 

تابلوبرق فشار متوسط (MV) : یک کیلوولت الی 36 کیلوولت

تجهیزات داخل تابلو فشار متوسط عبارت است از : کانکتورها ، دژنکتورها ، ترانس های قدرت و اندازی گیری و ...

 

تابلوبرق فشار قوی (HV) : بالای 36 کیلوولت

تجهیزات داخل تابلو فشار قوی عبارت است از : بریکر ، کانکتورها ، دژنکتورها ، ترانس های قدرت و اندازی گیری و ...

 

 

انواع تابلوبرق

 

  1. تابلو های Metal enclosed 
این تابلو برق در یک پوسته فلزی محصور شده است. در همه طرف‌های اجزای داخلی، به استثنای دهانه‌های کوچک تهویه و دید، فلز وجود دارد. علاوه بر این، پوسته بیرونی برای بهبود سیستم ایمنی به طور کلی به زمین متصل می شود.

 
در metal enclosed  سه زیر مجموعه وجود دارد که یکی از آنها روکش فلزی است. دو قطع کننده دیگر مدار قطع کننده برق ولتاژ پایین (IEEE C37.20.1) و قطع کننده های فلزی (IEEE C37.20.3) هستند. قطع کننده های محصور شده فلزی (MEI) اساساً نسخه های ساخت و ساز ساده شده تابلو برق با روکش فلزی هستند. در این تابلو ، بین بخش های داخلی حداقل موانع وجود دارد یا هیچ مانعی وجود ندارد. هنگامی که پانل باز می شود، همه اجزا در یک مکان هستند. این واقعیت در مقایسه با گزینه های روکش فلزی به کاهش قیمت کمک می کند.

 

  1. تابلوهای Metal Clad

از آنجایی که تابلو برق Metal Clad (IEEE C37.20.2) از نظر فنی زیرمجموعه ای از Metal enclosed است ، بسیاری از ویژگی های خارجی مشابهی دارد. از همه طرف در یک پوسته فلزی محصور شده است، به استثنای دهانه های کوچک تهویه و دید. باز هم، کل پوسته نیز به زمین متصل می شود، اما این همان جایی است که شباهت ها به پایان می رسد.

 

چیزی که Metal Clad را از Metal enclosed  متمایز می کند این است که تمام اجزای داخلی نیز به صورت جداگانه در فلز پوشیده شده اند یا به صورت محفظه ای قرار می گیرند. هر یک از این اجزا نیز ممکن است عایق بندی شوند، مانند میله های اتوبوس، و به صورت جداگانه به زمین متصل شوند. و محفظه های مختلف را می توان به صورت جداگانه با کمترین تأثیر بر روی سیستم کلی جدا کرد که یک امتیاز بزرگ است. همه این ارتقاءها در مقایسه با Metal enclosed ، هزینه بالاتری را برای Metal Clad افزایش می دهد.

 

تابلوهای Metal Clad شامل چهار قسمت هستند:

  1. محفظه باسبار
  2. محفظه سرکابل
  3. محفظه کلید
  4. محفظه کنترل

که تجهیزات اندازه‌گیری، کنترلی و حفاظتی در آن قرار داده می‌شود.

 

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو برق صنعتی از نظر محل نصب هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • داخلی (indoor) : تابلو برق‌هایی که در فضاهای بسته مانند داخل سالن، سوله و نصب می­شوند.

تابلو برق درونی (INDOOR) تابلوهایی هستند که در محل های سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند. این تابلوها وظیفۀ نگهداری تجهیزات در محل نصب شده و حفاظت از آنها در برابر برخوردهای ناخواسته را برعهده دارند.

 

  • فضای باز (outdoor) : تابلو برق هایی که در محیط‌های آزاد و فضای باز نصب شده باشند.

ضخامت ورق بدنه حداقل ۲ میلی متر باشد.

ابعاد پوشش سقف حداقل ۵ سانتی متر از هر طرف بزرگتر از بدنه تابلو باشد.

فقط با درب دسترسی از جلو ساخته شده و درزها با پلاستیک مخصوص، به طور کامل آب بندی شوند. 

درب مجهز به قفل مناسب شود.

تابلو بر روی سکویی به ارتفاع ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر از کف تمام شده و با استفاده از بولت هایی که درون فونداسیون کار گذاشته شده نصب می شود. طرفین سکو از هر دو طرف ۱۰ سانتیمتر بزرگتر از لبه تابلو و ابعاد داخلی حداقل ۵ سانتی متر کوچک تر از ابعاد تابلو خواهد بود.

رنگ آمیزی بدنۀ تابلو با استفاده از رنگ مقاوم در برابر نور آفتاب (Zing Rich) انجام می گیرد.

ابعاد تابلوهای بیرونی: حداکثر ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر، عرض بر حسب نیاز، عمق ۴۰ سانتیمتر.

 

  • تابلوهای ایستاده ثابت (Free Standing) : این دسته از تابلو برق‌ها در محل نصب به صورت ایستاده قرار می‌گیرند.

ضخامت ورقۀ بدنه حداقل ۲ میلیمتر باشد، اسکلت نگهدارنده از پروفیل و یا نبشی آهنی ساختهمی شود، تابلو بر روی اطاقک کابل، کانال و یا فونداسیون با استفاده از پیچ و مهره انجام گیرد.

ابعاد تابلوی درونی با درب دسترسی از جلو:

ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتری، عرض ۹۰ سانتیمتر، عمق ۶۰ سانتیمتر.

ابعاد تابلوی درونی با درب دسترسی از دو طرف:

ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتری، عرض ۹۰ سانتیمتر، عمق ۸۰ سانتیمتر.

 

  • تابلوبرق دیواری (Wall Mounted) : تابلو برق‌های دیواری روی دیوار نصب می‌شوند. این دسته از تابلو برق‌ها خود به دو دسته تابلو برق توکار و تابلو برق روکار تقسیم می‌شوند

اگر ارتفاع تابلو تا یک متر باشد ضخامت ورقه بدنه ۱٫۲۵ میلیمتر بوده و برای ارتفاع بلندتر از ورق ۱٫۵ میلیمتر ساخته می شود.

محل ورود و خروج کابل ها با استفاده از گلند مناسب مسدود می شوند.

برای سهولت کار، تجهیزات بر روی ورقی به ضخامت ۱٫۵ میلیمتر نصب شده از این ورق با استفاده از پیچ و مهره به بدنۀ تابلو بسته می شود.

حداکثر ارتفاع نصب کلیۀ تابلوهای دیواری ۲۱۰ سانتیمتر از کف تمام شده تا بالای تابلو باشد.

 

  • تابلوهای راک: این دسته از تابلو برق‌ها حالت قفسه، قفسه دارند و محفظه‌های مختلف با کارکردهای متفاوت روی آنها نصب شده است.
  • تابلو برق swing : به نوعی مانند تابلوبرق راک است با این تفاوت که درب آن متحرک است. متحرک بودن درب تابلوبرق این امکان را فراهم می‌کند که پشت آن قابل رویت باشد. از طرفی دیگر درب متحرک امکان دسترسی به تجهیزات داخل تابلو برق را فراهم می‌کند. در خصوص این نوع تابلو برق لازم به ذکر است که در مقایسه با دیگر انواع تابلو برق صنعتی قیمت بیشتری دارد و جنس درب آن هم از شیشه است.
  • تابلوهای کشویی: هدف از ساخت تابلو برق به صورت کشویی محافظت از موتور است. این نوع تابلو برق هم در مقایسه با دیگر انواع تابلو برق قیمت بیشتری دارد. مطالعه مقالهتابلو برق فرمان موتوریمی تواند مفید باشد.
  • تابلوهای قدرت: این نوع از تابلو برق‌ها برای تغذیه تابلو برق MCC استفاده می‌شود و به طور کلی یک تابلو توزیع محسوب شده که می‌تواند چند تابلو MCC را تغذیه کند. کلیدهای استفاده شده در این نوع تابلو برق بیشتر از نوع کلید هوایی هستند.
  • تابلو های توزیع برق صنعتی: تابلوهای توزیع برق صنعتی معمولاً در مکان‌های عمومی، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و استفاده می‌شوند. تابلو برق توزیع صنعتی در انواع مختلف ایستاده، بارانی و دیواری ساخته شده و کاربرد اصلی استفاده از تابلوهای توزیع صنعتی به عنوان یک منبع تغذیه با حفاظت بالا است.
  • تابلوهای اصلاح ضریب قدرت: از این نوع تابلوهای صنعتی تحت عنوان تابلوهای بانک خازنی نیز یاد می‌شود. این تابلوها به منظور کاهش توان رآکتور در سیستم، کاهش تلفات سیستم و افزایش راندمان آن استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از این نوع تابلوهای برق، مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

 

اجزای تابلوبرق فشار ضعیف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک های مفید
راه های ارتباطی

شماره تماس :‌09938064687

ایمیل : info@adlimtavan.com

آدرس : تبریز ، چهارراه خطیب ، خیابان ورزش ، مرکز رشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

درباره شرکت آدلیم توان اوراسیا

شرکت آدلیم توان اوراسیا ( آتا ) با شماره ثبت 48134 با مسئولیت محدود از سال 1397 فعالیت خود را در عرصه صنعت برق ، الکترونیک ، اتوماسیون صنعتی و تابلوبرق های صنعتی آغاز نموده است.